PVV Overijssel: debat Kanaal Almelo – De Haandrik na maart

De PVV-fractie in Overijssel heeft vandaag kennis genomen van nieuwe informatie over de problemen rond het Kanaal Almelo – De Haandrik.

Naar aanleiding van een Wob-verzoek van Dagblad Tubantia wordt de conclusie getrokken dat de provincie voor de start van het uitbaggeren van het kanaal op de hoogte was van de risico’s. Ook tijdens de werkzaamheden zijn waarschuwingen binnengekomen over de reële mogelijkheid dat grondwater naar boven zou komen om uiteindelijk zijn weg te vinden in de kelders en kruipruimtes van de aan het kanaal liggende woningen.

Fractievoorzitter Erik Veltmeijer: ‘Op 30 maart a.s. krijgen we te horen waardoor de problemen voor onze inwoners zijn ontstaan en worden we geïnformeerd over de hoogte van de schadevergoedingen. De PVV wil de onderzoekers en de gedupeerde inwoners niet voor de voeten lopen, maar wanneer blijkt dat de werkzaamheden aan het kanaal de oorzaak zijn, en daar lijkt het op, dan zullen wij direct een debat aanvragen hoe dit heeft kunnen gebeuren! Want de vraag is dan of alle problemen te voorkomen waren geweest en of serieuze signalen dat het mis zou kunnen gaan, wel voldoende aandacht hebben gekregen. Maar nogmaals, na 30 maart wordt duidelijk of de vermoedens van onze inwoners juist waren. Laten we dit eerst even afwachten. Maar de PVV is duidelijk: hebben de inwoners gelijk, dan moet het bestuur van Overijssel zich verantwoorden. Het kan niet zo zijn dat we dan overgaan tot de orde van de dag.’